Sunday, 26 February 2017

Eyes on Design: Bowmore Unlock Hidden Depths

Bowmore vernieuwde onlangs zijn core gamma. Van de 12 jaar oude tot de 25 jaar oude single malt en de nieuwe Bowmore N°1, allemaal kregen ze een opgefriste look. De release was gepland voor februari. De flessen liggen dus zeer binnenkort ook hier in de slijter.  Het nieuwe design ademt het verhaal van Bowmores karakter en is slechts een tandwieltje in de Bowmore Unlock Hidden Depths campagne. Een andere feature van de campagne is een virtueel bezoek aan de distillery met een Google Cardboard VR bril met aangepaste Bowmore look. (Weet iemand of je er zo eentje kan op de kop tikken?)

Bowmores kernwhisky's bleven grotendeels onveranderd. De 12-, 15-, 18- en 25-jarige single malts van Islays oudste stokerij blijven netjes aan boord. De 15-jarige verloor wel zijn bijnaam 'Darkest'. De instapwhisky Small Batch wordt vervangen door een andere NAS expressie met de naam N°1 Malt en rijpte eveneens in first fill bourbonvaten.



[caption id="attachment_2238" align="aligncenter" width="667"]Bowmore N°1 Malt Bowmore N°1 Malt, de instapwhisky van Islay's eerste officiële distilleerderij.[/caption]


De Mensen


PR agentschap: LDR Creative - Twitter
Design & Branding bureau: D8 - Twitter

[caption id="attachment_2229" align="aligncenter" width="646"]D8 D8, het design en branding bureau uit Glasgow zit achter de nieuwe campagne Bowmore Unlock Hidden Depths . Ze tekenden ook al voor het GTR gamma Black Rock, Gold Reef en White Sands. c[/caption]

  • Creative Director: Adrian Carroll - Twitter - Instagram

  • Design Director: Andrew Neely

  • Design Director: Steven Bonner

  • Head of Strategy: David Shanks - Twitter

  • Designer: Andrew Leitch

  • Artwork: Ian Middleton

  • Motion Graphics: David Beattie

  • Account Director: Louise Macpherson

  • Account Management: Jo Stein and Lisa McGregor

Het lettertype


Opmerkzame ogen zullen gezien hebben dat het Bowmore logo veranderd is. Het nieuwe Bowmore lettertype is immers Miller. Dit traditioneel lettertype met schreef werd ontwikkeld in het begin van de 19e eeuw (een periode die ook wel Scotch-ROman genoemd wordt) door Alexander Wilson and Sons in Glasgow.  Bowmore Goudy Handtooled als logo-lettertype en Gotham voor de onderstaande tekst. Mooie lettertypes maar ze hadden niet echt een connectie met het merk.

Het nieuwe gebogen logo werd hertekend door Paul Barnes van Commercial Type. Het lettertype onder de boog sluit beter aan en geeft meer ruimte voor storytelling op de verpakking en het label.

[caption id="attachment_2233" align="aligncenter" width="628"]Bowmore logo old vs new Bowmores nieuwe logo zij aan zij met het oude.[/caption]


De kleuren


Het kleurenschema van de whisky's met leeftijdsaanduiding bleef grotendeels hetzelfde. colour scheme for the age statement whiskies remained pretty much the same. One could say they did not want to alienate the existing customer and fan base. Colours  have been slightly strengthened rather than reinventing them.

Het duiveltje zit in de details (en niet in de Kilarrow Parish kerk)


Er zitten heel veel kleine details in de verpakking die verwijzen naar de legendarische N°1 Vaults. De basis van de verpakking is gedecoreerd met de houtstructuur van de iconische deuren. Zowel de doos als de fles zijn versierd met het bekende hangslot.

[caption id="attachment_2232" align="aligncenter" width="620"]Bowmore N°1 Vaults - Bowmore Unlock Hidden Depths Bowmores iconische warehouse onder zeeniveau. Credits: Alex Telfer[/caption]

[caption id="attachment_2235" align="aligncenter" width="620"]Bowmore Unlock Hidden Depths Zie je de verborgen boodschap van Bowmore? Bowmore Unlock Hidden Depths[/caption]

Bowmore 15YO Oud vs. Nieuw


[caption id="attachment_2240" align="aligncenter" width="990"]bowmore 15 old vs new De klassieke sherrygefinishte 5YO 'Darkest' vs. de klassevolle nieuwe 15YO. Geen dramatische verandering maar toch voelt de nieuw verpakking tijdlozer aan.[/caption]

Afbeeldingen credits: Bowmore Distillery , The Whisky Exchange en D8.
Share:

0 comments:

Post a Comment